Automatyczna skrzynia biegów w Nissanie Patrolu Y61 ma swoje wady. Jedną z nich jest ciągła praca na uślizgu konwertera mocy. Sterownik skrzyni blokuje konwerter dopiero w okolicach 90-110 km/h kiedy uzna, że kierowca nie chce już przyspieszać. Można to obejść – zdecydowanie poprawiając komfort jazdy, szczególnie, jeśli macie mocniejszy silnik niż seryjny ZD30.
Pomysł nie jest mój, lata temu znalazłem go gdzieś na australijskim forum i od razu założyłem do mojego TD42 z automatem od ZD30. Potem wykonałem jeszcze kilka takich modyfikacji w innych autach i aktualnie mam taką również w GU4 z silnikiem BMW M57.
W skrócie system działa w ten sposób, że po naciśnięciu guzika – konwerter się blokuje i skrzynia ma wpięty konkretny bieg, bez efektu uślizgu – jak w manualnej skrzyni. Konwerter jest zablokowany tak długo, aż nie dotkniecie hamulca. Blokada jest tak silna, że naciśnięcie guzika na postoju – zdławi silnik – co akurat odradzam, ale bywają sytuacje w których to bywa przydatne (oby jak najrzadziej).
Samochód jedzie płynniej, szybciej przyspiesza, hamuje silnikiem i mniej pali. Z moich doświadczeń wynika, że najlepiej zapinać toto po załączeniu się 4-go biegu.
Jak wykonać przeróbkę?
Potrzebne będą:
- 4 przekaźniki z podstawkami,
- trochę kabla min. 1 mm2,
- włącznik monostabilny,
- złączki,
- gniazdo bezpiecznika z bezpiecznikiem 10a,
- lutownica
System podłączamy między ECU skrzyni biegów, który znajduje się przed prawymi przednimi drzwiami, na ścianie samochodu, poniżej schowka – trzeba zdjąć plastikowy boczek, a samą skrzynię biegów.
Układ zabezpiecza przed włączeniem blokady w pozycjach P i N skrzyni.
Schemat podłączenia
Musimy odnaleźć kable znajdujące się we obu wtyczkach ECU – nr 3 (blokada konwertera) i 36 (sygnał pojawiający się wyłącznie na pozycji P i N)
I dalej po schemacie:
- Control Relay – przekaźnik załączający blokadę – podłączony w ten sposób nie zmienia trybu pracy sterownika, kiedy nie używamy układu,
- P/N Lockout Relay – blokada działania układu w razie pozycji N lub P skrzyni
- Brake Light Relay – przekaźnik rozłączający układ w razie użycia hamulca – podpinamy za czujnikiem światła stop – łatwo znaleźć – przy pedale hamulca,
- Hold In Relay – przekaźnik podtrzymujący pracę układu,
- H/D – Foot Switch – włącznik monostabilny załączający blokadę. W oryginalnym opisie to włącznik pod stopę, ale ja zrobiłem to na zwykłym przycisku zamocowanym w dowolnym, wygodnym miejscu.
- Ignition – zasilanie z układu, z dowolnego miejsca gdzie pojawia się prąd po przekręceniu kluczyka w stacyjce
Powodzenia!
PS. Oczywiście nie odpowiadam za usterki wynikłe z błędów w montażu. U mnie i w kilku innych autach działa.
Zdjęcie i schematy pochodzą z oryginalnego opisu na którymś z australijskich forów, ale już nie pamiętam którego.