Y61 Nissan Patrol gearbox

Automatyczna skrzynia biegów w Nissanie Patrolu Y61 ma swoje wady. Jedną z nich jest ciągła praca na uślizgu konwertera mocy. Sterownik skrzyni blokuje konwerter dopiero w okolicach 90-110 km/h kiedy uzna, że kierowca nie chce już przyspieszać. Można to obejść – zdecydowanie poprawiając komfort jazdy, szczególnie, jeśli macie mocniejszy silnik niż seryjny ZD30.

Pomysł nie jest mój, lata temu znalazłem go gdzieś na australijskim forum i od razu założyłem do mojego TD42 z automatem od ZD30. Potem wykonałem jeszcze kilka takich modyfikacji w innych autach i aktualnie mam taką również w GU4 z silnikiem BMW M57.

W skrócie system działa w ten sposób, że po naciśnięciu guzika – konwerter się blokuje i skrzynia ma wpięty konkretny bieg, bez efektu uślizgu – jak w manualnej skrzyni. Konwerter jest zablokowany tak długo, aż nie dotkniecie hamulca. Blokada jest tak silna, że naciśnięcie guzika na postoju – zdławi silnik – co akurat odradzam, ale bywają sytuacje w których to bywa przydatne (oby jak najrzadziej).

Samochód jedzie płynniej, szybciej przyspiesza, hamuje silnikiem i mniej pali. Z moich doświadczeń wynika, że najlepiej zapinać toto po załączeniu się 4-go biegu.

Jak wykonać przeróbkę?

Potrzebne będą:

  • 4 przekaźniki z podstawkami,
  • trochę kabla min. 1 mm2,
  • włącznik monostabilny,
  • złączki,
  • gniazdo bezpiecznika z bezpiecznikiem 10a,
  • lutownica 

System podłączamy między ECU skrzyni biegów, który znajduje się przed prawymi przednimi drzwiami, na ścianie samochodu, poniżej schowka – trzeba zdjąć plastikowy boczek, a samą skrzynię biegów. 

ECU Nissan Patrol Y61 - opis
ECU Nissan Patrol Y61

Układ zabezpiecza przed włączeniem blokady w pozycjach P i N skrzyni. 

Schemat podłączenia

Schemat podłączenia blokady konwertera mocy
Schemat podłączenia blokady konwertera mocy

Musimy odnaleźć kable znajdujące się we obu wtyczkach ECU – nr 3 (blokada konwertera) i 36 (sygnał pojawiający się wyłącznie na pozycji P i N)

Wtyczki ECU NIssan Patrol
Wtyczki ECU Nissan Patrol

I dalej po schemacie:

  • Control Relay – przekaźnik załączający blokadę – podłączony w ten sposób nie zmienia trybu pracy sterownika, kiedy nie używamy układu,
  • P/N Lockout Relay – blokada działania układu w razie pozycji N lub P skrzyni
  • Brake Light Relay – przekaźnik rozłączający układ w razie użycia hamulca – podpinamy za czujnikiem światła stop – łatwo znaleźć – przy pedale hamulca,
  • Hold In Relay – przekaźnik podtrzymujący pracę układu,
  • H/D – Foot Switch – włącznik monostabilny załączający blokadę. W oryginalnym opisie to włącznik pod stopę, ale ja zrobiłem to na zwykłym przycisku zamocowanym w dowolnym, wygodnym miejscu.
  • Ignition – zasilanie z układu, z dowolnego miejsca gdzie pojawia się prąd po przekręceniu kluczyka w stacyjce

Powodzenia!

PS. Oczywiście nie odpowiadam za usterki wynikłe z błędów w montażu. U mnie i w kilku innych autach działa. 

Zdjęcie i schematy pochodzą z oryginalnego opisu na którymś z australijskich forów, ale już nie pamiętam którego.