Nawigacja w off-roadzie, szczególnie tym dalekim jest sprawą kluczową, nawet jeśli jedziecie z prowadzącym. Choćby po to, żeby czuć się komfortowo, wiedząc dokąd jedziemy. Dojechać w umówione miejsce też nie jest łatwo na mapę papierową (chociaż oczywiście można). Temat rozwinę w dwóch podpunktach :

Koordynaty GPS, formaty, przeliczanie, o co w tym chodzi?

Współrzędne geograficzne można zapisać na wiele sposobów, nie ma niestety jakiegoś jednego standardu, co powoduje wiele nieporozumień. Ja osobiście staram się narzucać format stosowany przez urządzenia marki Garmin, czyli:

XXX° YY.ZZZ” – czyli stopnie minuty i po przecinku tysięczne części minut. 

taki format zapisu znajdziecie na naszych stronach, roadbookach itd. Nie można jednak koordynat zapisanych w tym formacie wpisać wprost do urządzenia, które tego formatu nie obsługuje, albo jest po prostu ustawione na inny format, bo wskazane przez nie miejsce docelowe nie będzie odpowiadało temu oczekiwanemu. Czasami błąd to kilkaset metrów, a czasami wiele kilometrów. Zupełny dramat robi się wtedy, gdy oczekiwane miejsce jest np z drugiej strony rzeki, a do najbliższego mostu mamy 200 km. 

Garmin Montana pokazuje główną ulicę w Ouagadougou (Burkina Faso)

Najprościej posłużyć się przykładem – Kolumna Zygmunta w Warszawie – N52° 14.833′ E21° 00.803′ 

Format Garmina jest nad mapą, Google stosuje taki: 52.247214 21.0133833 (dla półkuli zachodniej i południowej stosuje ujemne wartości), – to są koordynaty zapisane jako stopnie (zwróćcie uwagę – takie same w obu formatach) i potem milionowe części stopnia w zapisie dziesiętnym. Chyba żadne samochodowe urządzenie nie stosuje tego formatu domyślnie, ale są takie, które taki format potrafią zinterpretować.

Automapa 

Domyślnie używa formatu XXX° YY’ ZZ” czyli stopnie, minuty i sekundy spróbujmy policzyć pozycję naszej kolumny w tym formacie, wychodząc z zapisu Garmina:

N52° 14.833′ E21° 00.803′  czyli 52 stopnie, 14 minut i 833 tysięczne minuty oraz 21 stopni 0 minut i 803 tysięczne minuty.

Właściwie musimy zamienić tylko te tysięczne minut na sekundy i już. Minuta ma 60 sekund, czyli musimy obliczyć ile to jest 0,833*60 i 0,803*60 wyniki to odpowiednio: 49,98 i 48,18, czyli:

Zapis w domyślnym formacie automapy to: N52° 14′ 50” E21° 00′ 48′ – jak widzicie wklepanie cyfr formatu garmina bez ich przeliczenia w okienka w innym formacie da efekt daleki od zamierzonego.

Oczywiście w Automapie można zmienić domyślny format współrzędnych. Należy wybrać w menu “menu zaawansowane” co umożliwi zmianę formatu podczas wpisywania współrzędnych.

Krótki przegląd urządzeń do nawigowania

Garmin – nawigacje świetne w teren i raczej słabe (moim zdaniem) do nawigowania po drogach. Ja używam modelu Montana, podobna jest Monterra. Fajnie, jak model będzie miał możliwość wyświetlania traków. Używam też nawigacji Garmin na moim windowsowym tablecie. który wożę w samochodzie.

Android – jest już cała masa nawigacji na tablety i telefony z Androidem. kilka przykładów: OSMAnd (świetny w teren), HERE (na drogi) IGO – mój ulubieniec drogowy

Automapa – wcześniej wspomniana. Jako oprogramowanie w dedykowanych urządzeniach oraz na Androidzie i PC

Soviet Maps – rosyjskie sztabówki na Androidzie. W Oku Sahary

Na pewno jest też masa fajnych nawigacji na urządzenia spod znaku Apple, ale nie miałem z nimi do czynienia. Piszcie w komentarzach co jeszcze się sprawdza.