W ostatnich latach olbrzymią popularność zdobyły silniki M57 z BMW w roli nowego serca dla Nissana Patrola.

Sami mamy dwa takie w naszych samochodach (w jednym nawet już trzeci jeździ, ale to nie do końca wina niemieckiego producenta).

Silnik ten ma sporo zalet i sporo wad. Chciałbym się skupić na jednym z jego mankamentów, który jeśli się objawi w waszym samochodzie gdziekolwiek po drodze, zatrzyma was na kilkanaście godzin – jeśli będziecie mieli szczęście i dostęp do części.

Mowa o chłodnicy oleju.

Olej w układzie chłodzącym
Olej w układzie chłodzącym

Kiedy wasze auto zacznie się grzać bez powodu, tak na maksa, w końcu się zatrzymacie, otworzycie maskę… i wtedy taki widok może zmiękczyć nogi. Pierwsza myśl? Uszczelka pod głowicą. Ogólnie tragedia. Na szczęście w M57 niekoniecznie. 

Dobry mechanik, znający się na BMW, od razu rozpozna problem – uszczelka między chłodnicą oleju a podstawą filtra lub uszczelka podstawy filtra oleju. 

 

Uszczelki te kosztują ok 40 zł sztuka, a wymiana ich jest banalna, szczególnie, jeśli akurat montujecie silnik – wszystko jest na wierzchu. Nasi mechanicy (zwykle patrolowcy) nie są dostatecznie przygotowani do serwisowania tych silników, a może po prostu im się nie chce? 

Olej w układzie chłodzenia?
Olej w układzie chłodzenia?

Po wykryciu takiej usterki. Musicie zdemontować chłodnicę oleju, wymienić uszczelki, a potem przejść do najtrudniejszego, żmudnego etapu naprawy – wymycia układu chłodzącego. To zabiera wiele czasu i nerwów, do tego chemia rozpuszczająca olej zwykle uszkadza gumowe uszczelki, a przecież założyliście właśnie dwie nowe! 

Sugeruję wszystkim, którzy nie wiedzą, kiedy te uszczelki były wymieniane w waszym samochodzie, zrobić to w najbliższym czasie.

Można to zrobić samodzielnie, za grosze. Czas pracy to ok 2 godziny. Cała podstawa filtra jest zamocowana na 3 śrubach, natomiast chłodnica jest przykręcona do podstawy 6 śrubami. Wymieńcie sobie te uszczelki zanim sparcieją i po krzyku. Tylko nie używajcie jakichkolwiek mazideł uszczelniających! To wielki błąd, niestety wielu mechaników nie wie takich rzeczy.

Podstawa filtra oleju BMW
Podstawa filtra oleju BMW

Co jeszcze warto sprawdzić? Przy okazji tej całej operacji sprawdźcie drożność kanałów wodnych – u mnie np. w jednej z tych chłodnic było tyle szlamu, że nie udało się wymusić przepływu wody nawet podłączając wodę pod ciśnieniem. W podstawie obudowy filtra są też dwa zawory zwrotne, jeden powinien działać lekko, drugi ciężej. Sprawdźcie czy się otwierają. 

Jeśli wasza chłodnica wygląda jak ta na zdjęciach poniżej – wymieńcie ją. Dobre zamienniki robi Nissens i NRF.

Chłodnica oleju - stan ogonalny
Chłodnica oleju – stan agonalny

Podstawa filtra też nie wyglądała najlepiej, ale to się da umyć. chłodnicy w takim stanie jak na zdjęciu powyżej lepiej już nie reanimować – szkoda czasu.

Podstawa filtra oleju BMW - to się da domyć
Podstawa filtra oleju BMW – to się da domyć

Miłej zabawy!