Ładowanie Wydarzenia

« All Wydarzenia

Murmańsk i Nordkapp 4×4 2025

31 maja 2025 - 16 czerwca 2025

Lubisz prawdziwy off-road? Karelia jest dobrym miejscem do takich praktyk. Dotrzemy do Murmańska i nad Morza Białe i Barentsa, a potem na Nordkapp! Zapraszamy na przygodę życia – jedź z nami do Arktyki i zobacz to czego na żywo prawie nikt w Polsce nie widział.

Wyprawa do Murmańska- przez Półwysep Kolski, przepiękną i dziką krainę zwaną Karelią w której jest więcej jezior niż lądu, wybrzeża Morza Białego i Morza Barentsa, tajgę i tundrę. Pojedziemy terenami, którymi jeżdżą tylko off-roadowcy i myśliwi, będziemy nocować na dziko nad brzegami jezior i mórz, przekroczymy krąg polarny. Dotrzemy do Arktyki – do Murmańska. Zapraszamy Was na off-roadową przygodę w najdzikszych terenach Europy. Zrobimy to w okresie, kiedy nie będzie wcale łatwo – będzie mokro i ciężko, ale przecież o to chodzi!

Karelia – Karelia położona jest w północnej Europie, między Morzem Białym a Finlandią, na północnym zachodzie europejskiej części Rosji, na wschodzie obszaru określanego niekiedy jako Międzymorze Fińsko-Karelskie. Na zachodzie Karelia posiada 723 km. granicę z Finlandią. Wewnątrz Federacji Rosyjskiej kraj graniczy na południu z obwodem leningradzkim i obwodem wołogodzkim, na północy z obwodem murmańskim, zaś na wschodzie z obwodem archangielskim.

Część granic Karelii stanowią zbiorniki wodne: na wschodzie kraju znajduje się Morze Białe (linia brzegowa w Karelii ma 630 km długości), na południu – Jezioro Ładoga i Jezioro Onega. Rozciągłość kraju z północy na południe wynosi 660 km, a ze wschodu na zachód – 424 km. Historycznie Karelia obejmowała nieco większe terytorium, poza powierzchnią obecnej republiki składały się na nie także pewne obszary wchodzące obecnie w skład Finlandii i Rosji właściwej, a południowy skrawek kraju, zwany Przesmykiem Karelskim sięgał Morza Bałtyckiego. Przez ziemie Karelii przepływa około 27 tysięcy rzek i strumieni. Zdecydowana większość wód wpada do Morza Białego. 

Murmańsk – nasz symboliczny cel – to miasto założone w 1916 r. jako Romanow na Murmanie (ros. Романов-на-Мурмане). Nazwa ta została nadana na cześć dynastii Romanowów, “Murman” to starorosyjska nazwa ziem położonych nad Morzem Barentsa W 1917 r. po rewolucji lutowej, nazwę miasta zmieniono na Murmańsk. W latach 1918-1920 miasto znalazło się we władaniu aliantów zachodnich, którzy tamtędy przybyli “Białym” z pomocą. W tym okresie w rejonie miasta walczyły z bolszewikami polskie oddziały tzw. Murmańczyków, ewakuowane w połowie 1919.

W ramach umowy podpisanej z III Rzeszą w roku 1940 Murmańsk stał się bazą dla niemieckich ubotów w ich drodze na Morze Norweskie lub Pacyfik. Rosjanie udostępnili swój port Niemcom w o wiele większym zakresie niż to robili potem wobec aliantów zachodnich. Kriegsmarine mogła być pewna, że znajdzie tu schronienie i przyjazne doki. Wiele lodołamaczy sowieckich pomagało się przebić niemieckim okrętom w ich drodze na Pacyfik. Po 22 czerwca 1941, Murmańsk był miejscem, do którego docierały alianckie konwoje z pomocą. Podczas zimnej wojny Murmańsk był bazą sowieckich atomowych okrętów podwodnych, nosicieli ładunków jądrowych. Dziś jest portem macierzystym Rosyjskiej Floty Północnej. /wikipedia.org/

Wyrobienie wiz do Federacji Rosyjskiej trwa ok 3 tygodni. Prosimy nie czekać ze zgłoszeniem do ostatniej chwili. 


Formularz zgłoszeniowy


 

Ramowy plan

Dzień 1

Spotykamy się w Suwałkach. Tam nocleg na kempingu.

Dzień 2

Jedziemy do granicy z Rosją. Nocleg po jej przekroczeniu – na dziko.

Rosja - dzikie noclegi
Rosja – dzikie noclegi

Dzień 3

Jedziemy w stronę Sankt Petersburga, nocujemy w lesie nad jeziorem.

Dzień 4

Zwiedzamy Sankt Petersburg. Zobaczymy Pałac Zimowy, Newski Prospekt i krążownik Aurora. Popłyniemy kanałami miasta. Potem nocujemy nad jeziorem w lesie.

Sankt Petersburg - Plac Pałacowy - Дворцовая Площадь
Sankt Petersburg – Plac Pałacowy – Дворцовая Площадь
Sankt Petersburg - rejs po kanałach i Newie
Sankt Petersburg – rejs po kanałach i Newie

Dzień 5

Trasa wzdłuż Ładogi. Po drodze zobaczymy cerkiew na wyspie Васильево. Chętni będą mogli przepłynąć się po Ładodze.

Dzień 6

Dotrzemy do Miedwieżjegorska “Медвежьегорскa” – trasa głównie off-roadowa. Nocleg w lesie nad jeziorem.

Rosja, Karelia - przepiękne scenerie i dzień polarny
Rosja, Karelia – przepiękne scenerie i dzień polarny

Dzień 7

Dojazd do zatoki Kandałaksza “Кандалакшский залив”. Nocleg na plaży nad Morzem Białym. Dzisiaj miniemy Krąg Polarny!

Rosja, Kandalaksza - dojazd do obozu
Rosja, Kandalaksza – dojazd do obozu

Dzień 8

Po wizycie w uroczym miasteczku Umba wjedziemy na ciężką off-roadową drogę przez interior. Będziemy mijac opuszczone wsie ale w większości całkowicie dziką i piękną przyrodę.

Rosja, Karelia - niesamowity off-road
Rosja, Karelia – niesamowity off-road
Rosja, Karelia - środek nocy
Rosja, Karelia – środek nocy

Dzień 9, 10

Wjazd do bazy w Chibinach – pojedziemy bardzo trudną drogą przez tajgę i góry, brnąć w śniegu i wodzie. Dzień przerwy (opcjonalnie).

dsc_5956
Rosja, Chininy – off-roadowa, wymagająca trasa przez góry
dsc_6024
Rosja – przejazdy przez brody – bez snorkela nie dasz rady!

Dzień 11

Dojeżdżamy do do Murmańska. Zwiedzamy miasto, robimy zdjęcia pod pomnikiem Aloszy. Nocleg w mieście. Rano skorzystamy z basenu.

Dzień 12

Wjazd do Norwegii – Przejazd do wybrzeża Morza Barentsa – nocleg na kempingu.

Norwegia - Morze Barentsa
Norwegia – Morze Barentsa

Dzień 13

Dojazd na Nordkapp – nocleg na przylądku.

Nordkapp - cel podróży osiągnięty
Nordkapp – cel podróży osiągnięty

Dzień 13

Dojazd do granicy z Finlandią, nocleg na dziko w górach.

Dzień 14

Dojazd do Rovaniemi. Nocleg na kempingu.

Dzień 15

Dojazd do Helsinek. Prom do Estonii wieczorem lub kolejnego dnia rano. 

Dzień 16

Zakończenie wyprawy.

Podsumowanie:

Wymagania dotyczące samochodu:

Sprawny samochód terenowy z reduktorem, opony zalecane: MT (na AT też można próbować  – będzie trudniej), snorkel, zdrowe mocowania holu przód/tył, CB radio. Zalecana wyciągarka i ogrzewanie postojowe lub arktyczne śpiwory 🙂

Koniecznie sprawdźcie czy Wasza “zielona karta” ma naniesiony symbol RUS – nie wszystkie mają!


Długość trasy:

Planowana trasa ma ok. 5500 km (poza Polską)


Paliwo:

Paliwo w Rosji kosztuje 4,50 PLN!


Waluty:

Najlepiej zabrać ze sobą euro lub dolary. Bez problemu można je zamienić na ruble w kantorze w Sankt Petersburgu. 


Wizy:

Opłata za wizę do Federacji Rosyjskiej to koszt 690 zł od każdego członka załogi. Piszcie do nas w sprawie pomocy z formalnościami wizowymi. Całość załatwiamy korespondencyjnie!

Do wyrobienia wizy potrzebne jest też ubezpieczenie KL na Federację Rosyjską.


Szczepienia:

Nie są wymagane żadne dodatkowe szczepienia.


Noclegi:

Wszystkie noclegi są planowane na dziko! Kempingi dopiero w Norwegii i Finlandii. Codziennie możliwość kąpieli w jeziorach.


Wyposażenie:

Porządne opony, lina kinetyczna, sprzęt biwakowy. Warto zapoznać się ze stroną z poradami >>tutaj<<


Opłaty za udział w wyprawie (różne opcje):

Załoga 1 samochodu (niezależnie od ilości pasażerów):  

Opłata rejestracyjna po dokonaniu zgłoszenia w wysokości 1000 zł,
dodatkowo:
1000   na 30 dni przed rozpoczęciem wyprawy
oraz 650 EUR płatne prowadzącemu wyprawę na miejscu spotkania.

lub

Osoba bez samochodu (jadąca jako pasażer w samochodzie prowadzącego wyprawę):

Opłata rejestracyjna po dokonaniu zgłoszenia w wysokości 1000 zł,
dodatkowo: 1000  na 60 dni przed rozpoczęciem wyprawy
oraz 700 EUR płatne prowadzącemu wyprawę – na miejscu spotkania.

lub

Załoga w wynajętym od nas samochodzie terenowym (niezależnie od ilości pasażerów (max 5)):

Opłata rejestracyjna po dokonaniu zgłoszenia w wysokości 2000 zł,
dodatkowo: 2500   na 60 dni przed rozpoczęciem wyprawy 
oraz 140 EUR za każdy dzień wynajmu samochodu.


 Gwarantujemy:

  • sprawdzoną trasę,
  • opiekę organizatora (nawet 24h jeśli będzie taka potrzeba)
  • pomoc w usuwaniu ew. awarii lub holowanie do najbliższego warsztatu

Opłata nie obejmuje:

  • kosztów paliwa (poza gośćmi zajmującymi miejsce w naszym samochodzie)
  • wyżywienia,
  • noclegów

Koszty dodatkowe:

Rejs po kanałach Sankt Petersburga – ok. 900 rubli
Wejście na Nordkapp – 200 NOK


 Ubezpieczenia:

Mamy podpisaną umowę agencyjną z TU Allianz

polisę ubezpieczenia NNW i KL oraz osobno polisę ubezpieczenia od kosztów rezygnacji można zawrzeć podczas dokonywania zapisu.

Ogólne Warunki ubezpieczenia Allianz Globtrotter


Pogoda – w co się ubrać:

Czerwiec w Arktyce to początek wiosny. To dobrze, bo nie zjedzą nas komary. Nie będzie mocno zimno, ale temperatury w okolicach 10-15 C to norma. Dzień jest cały czas, więc temperatura nie spada. Często pada – wodoodporne rzeczy jak najbardziej potrzebne. Może przydać się plandeka do zrobienia dachu obozowego.


Galerie zdjęć – wszystkie w zakładce Galerie

Rosja – Murmańsk, Nordkapp 2011

 

Rosja, Murmańsk 2016

 

Murmańsk i Nordkapp 2018

 

Filmy

YouTube player

 

YouTube player

 

YouTube player

 

YouTube player

Szczegóły

Start:
31 maja 2025
Koniec:
16 czerwca 2025
Wydarzenie Categories:
, ,
Wydarzenie Tagi:
, , , , , , ,

Organizator

Łukasz Dyrak
Telefon:
+48791036395
Email:
lukasz@bezdroza4x4.pl

Inny

Noclegi
Dzikie, Kempingi, Hotele

Miejsce

Suwałki
Suwałki, Polska