Murmańsk i Nordkapp 4×4 2025
31 maja 2025 - 16 czerwca 2025
Lubisz prawdziwy off-road? Karelia jest dobrym miejscem do takich praktyk. Dotrzemy do Murmańska i nad Morza Białe i Barentsa, a potem na Nordkapp! Zapraszamy na przygodę życia – jedź z nami do Arktyki i zobacz to czego na żywo prawie nikt w Polsce nie widział.
Wyprawa do Murmańska- przez Półwysep Kolski, przepiękną i dziką krainę zwaną Karelią w której jest więcej jezior niż lądu, wybrzeża Morza Białego i Morza Barentsa, tajgę i tundrę. Pojedziemy terenami, którymi jeżdżą tylko off-roadowcy i myśliwi, będziemy nocować na dziko nad brzegami jezior i mórz, przekroczymy krąg polarny. Dotrzemy do Arktyki – do Murmańska. Zapraszamy Was na off-roadową przygodę w najdzikszych terenach Europy. Zrobimy to w okresie, kiedy nie będzie wcale łatwo – będzie mokro i ciężko, ale przecież o to chodzi!
Karelia – Karelia położona jest w północnej Europie, między Morzem Białym a Finlandią, na północnym zachodzie europejskiej części Rosji, na wschodzie obszaru określanego niekiedy jako Międzymorze Fińsko-Karelskie. Na zachodzie Karelia posiada 723 km. granicę z Finlandią. Wewnątrz Federacji Rosyjskiej kraj graniczy na południu z obwodem leningradzkim i obwodem wołogodzkim, na północy z obwodem murmańskim, zaś na wschodzie z obwodem archangielskim.
Część granic Karelii stanowią zbiorniki wodne: na wschodzie kraju znajduje się Morze Białe (linia brzegowa w Karelii ma 630 km długości), na południu – Jezioro Ładoga i Jezioro Onega. Rozciągłość kraju z północy na południe wynosi 660 km, a ze wschodu na zachód – 424 km. Historycznie Karelia obejmowała nieco większe terytorium, poza powierzchnią obecnej republiki składały się na nie także pewne obszary wchodzące obecnie w skład Finlandii i Rosji właściwej, a południowy skrawek kraju, zwany Przesmykiem Karelskim sięgał Morza Bałtyckiego. Przez ziemie Karelii przepływa około 27 tysięcy rzek i strumieni. Zdecydowana większość wód wpada do Morza Białego.
Murmańsk – nasz symboliczny cel – to miasto założone w 1916 r. jako Romanow na Murmanie (ros. Романов-на-Мурмане). Nazwa ta została nadana na cześć dynastii Romanowów, “Murman” to starorosyjska nazwa ziem położonych nad Morzem Barentsa W 1917 r. po rewolucji lutowej, nazwę miasta zmieniono na Murmańsk. W latach 1918-1920 miasto znalazło się we władaniu aliantów zachodnich, którzy tamtędy przybyli “Białym” z pomocą. W tym okresie w rejonie miasta walczyły z bolszewikami polskie oddziały tzw. Murmańczyków, ewakuowane w połowie 1919.
W ramach umowy podpisanej z III Rzeszą w roku 1940 Murmańsk stał się bazą dla niemieckich ubotów w ich drodze na Morze Norweskie lub Pacyfik. Rosjanie udostępnili swój port Niemcom w o wiele większym zakresie niż to robili potem wobec aliantów zachodnich. Kriegsmarine mogła być pewna, że znajdzie tu schronienie i przyjazne doki. Wiele lodołamaczy sowieckich pomagało się przebić niemieckim okrętom w ich drodze na Pacyfik. Po 22 czerwca 1941, Murmańsk był miejscem, do którego docierały alianckie konwoje z pomocą. Podczas zimnej wojny Murmańsk był bazą sowieckich atomowych okrętów podwodnych, nosicieli ładunków jądrowych. Dziś jest portem macierzystym Rosyjskiej Floty Północnej. /wikipedia.org/
Wyrobienie wiz do Federacji Rosyjskiej trwa ok 3 tygodni. Prosimy nie czekać ze zgłoszeniem do ostatniej chwili.
Formularz zgłoszeniowy
Ramowy plan
Dzień 1
Dzień 2
Jedziemy do granicy z Rosją. Nocleg po jej przekroczeniu – na dziko.
Dzień 3
Dzień 4
Zwiedzamy Sankt Petersburg. Zobaczymy Pałac Zimowy, Newski Prospekt i krążownik Aurora. Popłyniemy kanałami miasta. Potem nocujemy nad jeziorem w lesie.
Dzień 5
Dzień 6
Dotrzemy do Miedwieżjegorska “Медвежьегорскa” – trasa głównie off-roadowa. Nocleg w lesie nad jeziorem.
Dzień 7
Dojazd do zatoki Kandałaksza “Кандалакшский залив”. Nocleg na plaży nad Morzem Białym. Dzisiaj miniemy Krąg Polarny!
Dzień 8
Po wizycie w uroczym miasteczku Umba wjedziemy na ciężką off-roadową drogę przez interior. Będziemy mijac opuszczone wsie ale w większości całkowicie dziką i piękną przyrodę.
Dzień 9, 10
Wjazd do bazy w Chibinach – pojedziemy bardzo trudną drogą przez tajgę i góry, brnąć w śniegu i wodzie. Dzień przerwy (opcjonalnie).
Dzień 11
Dzień 12
Wjazd do Norwegii – Przejazd do wybrzeża Morza Barentsa – nocleg na kempingu.
Dzień 13
Dojazd na Nordkapp – nocleg na przylądku.
Dzień 13
Dzień 14
Dojazd do Rovaniemi. Nocleg na kempingu.
Dzień 15
Dojazd do Helsinek. Prom do Estonii wieczorem lub kolejnego dnia rano.
Dzień 16
Zakończenie wyprawy.
Podsumowanie:
Wymagania dotyczące samochodu:
Sprawny samochód terenowy z reduktorem, opony zalecane: MT (na AT też można próbować – będzie trudniej), snorkel, zdrowe mocowania holu przód/tył, CB radio. Zalecana wyciągarka i ogrzewanie postojowe lub arktyczne śpiwory 🙂
Koniecznie sprawdźcie czy Wasza “zielona karta” ma naniesiony symbol RUS – nie wszystkie mają!
Długość trasy:
Planowana trasa ma ok. 5500 km (poza Polską)
Paliwo:
Paliwo w Rosji kosztuje 4,50 PLN!
Waluty:
Najlepiej zabrać ze sobą euro lub dolary. Bez problemu można je zamienić na ruble w kantorze w Sankt Petersburgu.
Wizy:
Opłata za wizę do Federacji Rosyjskiej to koszt 690 zł od każdego członka załogi. Piszcie do nas w sprawie pomocy z formalnościami wizowymi. Całość załatwiamy korespondencyjnie!
Do wyrobienia wizy potrzebne jest też ubezpieczenie KL na Federację Rosyjską.
Szczepienia:
Nie są wymagane żadne dodatkowe szczepienia.
Noclegi:
Wszystkie noclegi są planowane na dziko! Kempingi dopiero w Norwegii i Finlandii. Codziennie możliwość kąpieli w jeziorach.
Wyposażenie:
Porządne opony, lina kinetyczna, sprzęt biwakowy. Warto zapoznać się ze stroną z poradami >>tutaj<<
Opłaty za udział w wyprawie (różne opcje):
Załoga 1 samochodu (niezależnie od ilości pasażerów):
Opłata rejestracyjna po dokonaniu zgłoszenia w wysokości 1000 zł,
dodatkowo: 1000 zł na 30 dni przed rozpoczęciem wyprawy
oraz 650 EUR płatne prowadzącemu wyprawę na miejscu spotkania.
lub
Osoba bez samochodu (jadąca jako pasażer w samochodzie prowadzącego wyprawę):
Opłata rejestracyjna po dokonaniu zgłoszenia w wysokości 1000 zł,
dodatkowo: 1000 zł na 60 dni przed rozpoczęciem wyprawy
oraz 700 EUR płatne prowadzącemu wyprawę – na miejscu spotkania.
lub
Załoga w wynajętym od nas samochodzie terenowym (niezależnie od ilości pasażerów (max 5)):
Opłata rejestracyjna po dokonaniu zgłoszenia w wysokości 2000 zł,
dodatkowo: 2500 zł na 60 dni przed rozpoczęciem wyprawy
oraz 140 EUR za każdy dzień wynajmu samochodu.
Gwarantujemy:
- sprawdzoną trasę,
- opiekę organizatora (nawet 24h jeśli będzie taka potrzeba)
- pomoc w usuwaniu ew. awarii lub holowanie do najbliższego warsztatu
Opłata nie obejmuje:
- kosztów paliwa (poza gośćmi zajmującymi miejsce w naszym samochodzie)
- wyżywienia,
- noclegów
Koszty dodatkowe:
Rejs po kanałach Sankt Petersburga – ok. 900 rubli
Wejście na Nordkapp – 200 NOK
Ubezpieczenia:
Mamy podpisaną umowę agencyjną z TU Allianz
polisę ubezpieczenia NNW i KL oraz osobno polisę ubezpieczenia od kosztów rezygnacji można zawrzeć podczas dokonywania zapisu.
Ogólne Warunki ubezpieczenia Allianz Globtrotter
Pogoda – w co się ubrać:
Czerwiec w Arktyce to początek wiosny. To dobrze, bo nie zjedzą nas komary. Nie będzie mocno zimno, ale temperatury w okolicach 10-15 C to norma. Dzień jest cały czas, więc temperatura nie spada. Często pada – wodoodporne rzeczy jak najbardziej potrzebne. Może przydać się plandeka do zrobienia dachu obozowego.
Galerie zdjęć – wszystkie w zakładce Galerie
Filmy